تجهیزات راه اندازی voip
نوشته شده توسط : ساحل

در این نوشتار به تجهیزات و زیرساخت های باره بیچارگی جهت تاسیس سیستم تلفنی VoIP ویپ و تحت شبکه روی سرور و یا سانترال ویپ IP-PBX خواهیم پرداخت.

نکته نخست اینکه جزئیات تجهیزات لازم، کاملا به مایحتاج و انتظارات شما از سیستم تلفنی و جزئیات پروژه شما ارتباط دارد. میزان ترافیک روزانه، شمار کاربران، امکانات خاص و…. عوامل موثر در این مورد هستند. اما در اینجا ما بیشتر به سر فصل این تجهیزات و زیر ساخت ها اشاره خواهیم کرد.

به طور کلی و در ابتدایی ترین حالت شما برای تاسیس سیستم VoIP نیازمند اجرای آرایش شبکه ای به شکل زیر خواهید بود.

تجهیزات راه اندازی ویپ
محتوا نهان
1 بستر شبکه
2 سرور ویپ یا IPPBX
3 نرم­ انگیزه ها سیستم تلفنی ویپ VoIP
4 تلفن­های تحت شبکه (IP Phones)
5 گیت وی های ویپ FXO and FXS Gateways
6 متخصص مربوط به گذرگاه اندازی
7 کلام پایانی برای تاسیس سیستم VoIP
8 مقالات مرتبط
بستر شبکه
همان طور مکه میدانید در سیستم تلفنی ویپ صدا به شکل پکت های دیتا و کاملا دیجیتال جابجا میشود. در این چهره بیچارگی به تامین شبکه باره نیاز جهت بستگی هستیم. با پروا به میزان شدامد شبکه، شما نیازمند ایجاد بستری با سرعت و ساز و برگ مناسب هستید. برای راه­ اندازی سیستم تلفنی ویپ VoIP شما نیاز به بستر شبکه­ مستقل نخواهید داشت و می­توانید از شبکه ه­ای که برای ارتباطات فعلی کامپیوترهای خود دارید استفاده نمایید.

این شبکه میتواند در بستر اینترانت (شبکه خصوصی) و یا اینترنت (شبکه جهانی) و یا ترکیبی از این دو باشد. اما چیزی که اهمیت دارد تامین پهنای باند مناسب و کافی بر بنیاد دربایستن شما برای انتقال صدا روی شبکه باره نظر است. و از همه مهمتر امنیت این شبکه بخصوص در فضای اینترنت.

سرور ویپ یا IPPBX
بعد از فراهم کردن ذیل ساخت شبکه حالا به یک سرور و هسته مرکز برای پردازش دیتا ها و مدریت تماس ها خواهیم داشت. به این هدف دو گذرگاه حل ذیل رهنمود میشود. که بسته به گونه و جزئیات پروژه شما میتواند برگزیدن شود.

سرور VoIP
در گذرگاه حل اول شما برای راه اندازی سیستم ویپ شما به یک تامین کننده یا سرور نیاز دارید. این سرور با پروا به شرایط پروژه شما میتواند، یک سیستم کامپیوتری ساده و یا یک سرور زیاد نیرومند و قوی باشد که به این قصد تهیه شده است.

برای نمونه در یک سیستم تلفنی کوچک با شمار کابران و میزان ترافیک مصرفی کم، شما به یک کامپیوتر ساده با
پردازشگر یک هسته ­ای با سرعت ۳Ghz، حافظه RAM به میزان ۱GB، کارت شبکه ۱۰/۱۰۰ و هارددیسک با ظرفیت ۱۲۰GB ، احتیاج خواهید داشت.

IP-PBX یا سانترال VoIP
در گذرگاه حل دوم شما بجای تهیه سرور از یک IP-PBX به عنوان سرور کاربرد میکنید. IP-PBX یا سانترال تحت شبکه، یک سرور یکپارچه عمدتا به شکل ماژولار هستند. در این محصولات بیشتر اجزاء لازم برای تاسیس ویپ در یک فرآورده جمع شده است و احتیاج به تهیه و خرید جداگانه آنها نیست.

لیست قیمت گونه ها مرکز تلفن و سانترال های ویپ
این مرکز تلفن های تحت شبکه IP-PBX و یا سانترال های ویپ، سخت ­افزار سرویس دهنده، نرم ­افزار سیستم تلفنی و رابط خط شهری و خط آنالوگ را به صورت مجتمع و یکپارچه در خویش دارند.

ما در این نوشتار اغلب بر راه اندازی ویپ روی سرور تمرکز داشته ایم. اما در زیاد از پروژه ها تهیه IP-PBX از طریق اندازی سرور برای کاربر بهتر است. هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ پایداری و کیفیت ارتباط. برای کسب اطلاعات بیشتر میتواند نوشتار پایین را مطالعه کنید.

مقاله بررسی معایب و مزایای سرور ویپ و مرکز تلفن های تحت شبکه IP-PBX و سنجش آنها
نرم­ افزار سیستم تلفنی ویپ VoIP
شما برای تبدیل یک سرور و یا یک رایانه به یک مرکز تلفن تحت شبکه و VoIP، بیچارگی به یک نرم انگیزه ها ویپ دارید که سرور متعلق به توان بگیرد وعملیات پردازش تماس ها چهره دهد.

توجه داشته باشید در صورت گزینش IP-PBX شما احتیاج به تعبيه و نصب نرم افزار ندارید. چون تمام IP-PBX ها نرم افزار تلفنی بهینه شده با مشکل اسباب خود را به شکل پیش نصب دارند.

این نرم ­افزارها از تنوع زیادی برخوردار هستند. اما هسته اصلی اکثر آنها استریسک (Asterisk) است. استریسک نوعی از سیستم عامل لینوکس است که با واسط­ های گرافیکی گوناگون به صورت فایل .iso در اینترنت قابل دسترس میباشد.

از گونه ها این واسط ­های گرافیکی می­توان به Elastix , Issabel , FreePBX , Ombutel اشاره کرد. که از این میانی Elastix و Issabel از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. به سادگی با آموزش­های مجانی موجود در اینترنت می­توانید اقدام به نصب آنها بر روی رایانه و سرور مورد نظر خود نمایید.

وظیفه اصلی مرکز تلفن تحت شبکه مدیریت همگی ارتباطات و تماس­های شما خواهد بود. تنظیماتی از قبیل منشی خودکار، انتقال تماس­ها، بخش ­بندی کاربران، ایجاد محدودیت­های تماس، بستگی شبکه ­های گوناگون تلفنی در دفاتر گوناگون و بی نهایت قابلیت دیگر از امکاناتی ست که این مرکز تلفن­ها در برگزیدن شما پیمان می­دهند.

تلفن­های تحت شبکه (IP Phones)
برای مکالمه کاربران، شما احتیاج به تلفن های خاصی که امکان پیوندیدن به شبکه و خواستن دیتای دیجیتال را دارند، خواهید داشت.


عمده این تلفن ها از پروتکل سیپ SIP حمایت میکنند، پروتکلی که بین تمام برند ها و نرم افزار های ویپ مشترک است. اصطلاحا به این گونه تلفن ها، IP Phone یا تلفن های تحت شبکه گفته می شود.

تلفن های ویپ با برندهای مختلف و در مدل های متنوع و امکانات متفاوت ارائه می شوند. شما بسته به بیچارگی و بودجه باره عقیده خویش می توانید از بین آنها تلفن مورد نظر خود را برگزیدن نمایید.

برخی از این تلفن های تحت شبکه قابلیت انتقال تصویر و برقراری تماس تصویری و ویدئو کنفرانس را دارد.

البته شما میتوانید به جای تهیه تلفن های IP، از نرم انگیزه ها های سیپ روی سیستم کامپیوتری و یا تلفن همراه هوشمند خویش استفاده کنید. در این صورت امکان پذیرش گویی تماس ها از روی کامپیوتر شدنی خواهد شد.

راهنمای خرید و معرفی انواع تلفن های ویپ و تحت شبکه به به اتفاق قیمت

گیت وی های ویپ FXO and FXS Gateways
جهت به کارگیری خطوط شهری در سیستم­ های تحت شبکه شما نیازمند دستگاهی به عنوان رابط خواهید بود. لغایت بتوانید تماس­های تلفنی معمولی را از بستر جفت سیم (آنالوگ) به شکل دیتای دیجیتال در بستر شبکه منتقل کند. به راستی این دستگاه سیگنال­ها و فرکانس­های مختلف صدا را از جفت سیم مسی گرفتن کرده و با متدهای مختلف که اصلاحا به آنها کدک (Codec) گفته می­شود به اطلاعات دیجیتال قابل معرفی توسط مرکز تلفن و نرم اسباب مربوطه تبدیل می ­نماید.

به تعبیر سایر دروازه ای بین دنیای دیجیتال و دنیای آنالوگ میباشد. از این رو به این ساز و برگ گیت وی Gateway و یا دروازه گفته میشود. این فرایند برای تبدیل سیگنال دیجیتال به سیگنال آنالوگ به هدف انتقال صدا روی سیم مسی برای تلفن ها آنالوگ معمولی، دستگاه های فکس و یا دستگاه های پوز نیز وجود دارد.

توجه داشته باشید در صورت انتخاب را حل IP-PBX میتوانید از ماژول ها و گیت وی های خود برند به عنوان گیت وی FXO و FXS استفاده کنید. معمولا IP-PBX یک گنجایش اولیه FXS و FXO روی خویش دارند و شاید سایر احتیاج به تعبيه و خرید گیت وی هم در این راه حل نباشد.

به گیت وی هایی که سیگنال آنالوگ (عمدتا خط شهری) را به دیتای دیجیتال و قابل فهم برای سرور ویپ تبدیل میکنند، گیت وی FXO گفته میشود. و به گیت وی هایی که دیتای دیجیتال (عمدتا داخلی سیپ SIP) را به خط آنالوگ تبدیل میکنند، گیت وی FXS گفته میشود.

لیست بها گیت وی های VoIP
این گیت وی ها بسته به شمار پورت­های مورد احتیاج شما در گونه ها ۱ ، ۲ ، ۴ ، ۸ ، ۱۶ و … موجود میباشد.

گر چه به مرور زمان و تغییر سیاست مخابرات به دادن سرویس های خود به مشتری در بستر شبکه و فیبر نوری ، بیچارگی به این مبدل ها و گیت وی ها کم رنگ میشود.

متخصص مربوط به گذرگاه اندازی
به یاد داشته باشید در را ه اندازی یک سیستم تلفنی ویپ علاوه بر استفاده از تجهیزات با کیفیت و استاندارد، شما به یک کارآزموده خبره در این پیشه نیازمند هستید. اهمیت این جستار از به اندازه تجهیزات و چه بسا هم اغلب باشد. بخصوص که این سیستم رابطه مستقیم با سوداگری و وابستگی شما با مشتری خواهد داشت. تامین امنیت شبکه و صدا و در ضمن پیاده سازی یک سیستم برقرار از مهمترین وظایف متخصص این حوضه میباشد. هر نوع کمبود در این حوضه میتواند خرج ها و نا رضایتی های بالایی برای شما ایجاد کند.

کلام پایانی برای راه اندازی سیستم VoIP
برای افرادی که چیرگی کافی در این زمینه ندارند و یا می­خواهند سررسید و هزینه­ کمتری صرف حفاظت سیستم تلفنی خود نمایند پیشنهاد می­شود به جای استفاده از نرم ­افزارهای تلفنی کدباز، از مرکز تلفن­های مستقل که معمولا برپا تر و سازگار تر هستند، استفاده نمایند. اما در همه بسته به شرایط هر پروژه شدنی است تجهیزات و گذرگاه حل های پیشنهادی متفاوت باشد. و حتی در برخی مواقع ترکیبی از چند مسیر حل باشد.





:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: